
“67”-trendi TikTokissa – mitä se kertoo digikulttuurista ja miten yrittäjä voi hyödyntää trendejä"
“67”-trendi on TikTokin viraali ilmiö, joka sai alkunsa räppäri Skrillan kappaleesta ja NBA-pelaaja LaMelo Ballin viittauksesta. Mutta ilmiö kertoo ennen kaikkea siitä, miten nopeasti digitaalinen kulttuuri kehittyy – ja miksi yritysten kannattaa reagoida ajankohtaisiin trendeihin ketterästi osana markkinointiaan.
“67”-trendi on noussut viraaliksi ilmiöksi TikTokissa ja Gen Alpha -sukupolven keskuudessa. Sen alkuperä liittyy räppäri Skrillan kappaleeseen Doot Doot (6 7) ja NBA-pelaaja LaMelo Balliin. Trendi toimii sisäpiirivitsinä ja identiteettimerkkinä nuorille, ja yrityksille se tarjoaa kiinnostavan esimerkin nopeista somen ilmiöistä, joihin voi reagoida ketterästi osana markkinointia.
Mikä on “67”-trendi ja miksi siitä puhutaan?
Vuoden 2025 alussa TikTok täyttyi videoista, joissa toistettiin mystistä lukua 67 tai sen muotoa 6–7. Aluksi monelle tuntematon viittaus sai nopeasti viraalin leviämisen, erityisesti koululaisten ja nuorten parissa. Trendi sai alkunsa räppäri Skrillan kappaleesta “Doot Doot (6 7)”, ja sen kautta se yhdistettiin NBA-pelaaja LaMelo Balliin, jonka pituus on 6 jalkaa 7 tuumaa.
Ilmiöstä muodostui lopulta enemmän kuin vain biisiin liittyvä meemi – siitä tuli sisäpiirivitsi, jonka kautta nuoret tunnistavat toisensa ja ilmaisevat kuulumistaan omaan sukupolveensa. Hashtagit kuten #67trend ja #67meme keräävät miljoonia näyttökertoja TikTokissa, ja trendi näkyy nyt myös koulukulttuurissa ja popkulttuurissa, esimerkiksi South Park -viittauksissa.
Miksi tämä on kiinnostavaa yrityksille?
Vaikka “67”-trendi itsessään ei liity kaupalliseen toimintaan, se kertoo tärkeän opetuksen: brändien on oltava läsnä siellä, missä yleisö liikkuu – reaaliajassa. Nopeat viraalit ilmiöt voivat tarjota yrityksille mahdollisuuden luoda yhteys nuorempiin sukupolviin, jos reagointi tehdään fiksusti ja autenttisesti.
- Reaaliaikainen reagointi – Jos trendi sopii brändisi tyyliin, pieni viittaus voi lisätä näkyvyyttä ja sitoutumista.
- Kulttuurinen ymmärrys – Ymmärtämällä trendin taustan, vältät päälleliimatun markkinoinnin vaikutelman.
- Some-sisällön suunnittelu – Hyödynnä trendejä ideoinnin apuna; esimerkiksi “6–7 tapaa parantaa verkkosivusi näkyvyyttä” toimii sanaleikkinä ja tarttuu hakukoneissa.
Trendien hyödyntäminen digimarkkinoinnissa
TikTokin ja muiden sosiaalisen median alustojen trendit voivat toimia sisältöstrategian inspiraationa. Esimerkiksi yritykset voivat käyttää kevyitä meemi- tai viittauspohjaisia postauksia herättämään huomiota ja viestimään ajankohtaisuudestaan.
Jos yrityksesi tavoitteena on kasvattaa näkyvyyttä ja pysyä mukana kulttuurisessa keskustelussa, kannattaa panostaa moderniin ja joustavaan verkkonäkyvyyteen sekä testata Tikitallyn maksutonta mockup-työkalua – näet heti, miltä oma verkkosivusi voisi näyttää nykyaikaisella ilmeellä.
Hakukoneoptimointi ja trendit
Hakukoneystävällinen sisältö ei ole enää pelkkää avainsanojen toistoa, vaan se elää trendien ja ajankohtaisten ilmiöiden mukana. Kun brändisi sivusto on nopea, responsiivinen ja ajankohtainen, se saa enemmän näkyvyyttä myös zero-click-hauissa ja AI-yhteenvetotuloksissa.
Yhteenveto
“67”-trendi näyttää, kuinka nopeasti verkon ilmiöt syntyvät ja leviävät. Yrityksille se on muistutus ketteryydestä ja digitaalisesta reagointikyvystä. Kun verkkosivut ja markkinointikanavat on rakennettu oikein, niistä tulee alustoja, joissa trendit voi valjastaa liiketoiminnalliseksi voimaksi.
Tikitally auttaa pienyrittäjiä rakentamaan tällaiset modernit, hakukoneystävälliset ja helposti päivitettävät sivustot kiinteällä hinnalla.
Kommentit (0)
Ei vielä kommentteja. Ole ensimmäinen!
Jätä kommentti
* Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

